Jules Verne - Ocelové město

Na knihách Julese Verna je vše skvělé. Jeho popisy míst a osob vám dají pocit jako byste skutečně místo nebo postavu viděli, stavění světa je uvěřitelné.

Na knihách Julese Verna je vše skvělé. Jeho popisy míst a osob vám dají pocit jako byste skutečně místo nebo postavu viděli, stavění světa je uvěřitelné. Jules Verne ale vyniká i v popisu postav, kde i když jsou charaktery velmi jasně kladné nebo záporné, Verne je přesto vybuduje a nechá nás nahlédnout do jejich myšlenek. Ocelové město je skvělý sci-fi příběh, který má dost (na dobu vydání) nových myšlenek, ale zároveň se neodchyluje od reality tak, že by příběh byl absolutně nereálný.

Na začátku příběhu se seznamujeme s doktorem Sarrasinem, který je velmi hodný, nesobecký a vzdělaný muž. Doktor si právě čte články v různých novinách o své přednášce, kterou měl před dvěma dny, kdy představoval svůj nový vynález. V tom ho vyruší někdo z personálu hotelu, kdo mu přinese navštívenku pana Sharpa. Pan Sharp je anglický právní zástupce a doktor Sarrasin nemá tušení, co by po něm mohl pan Sharp chtít, ale i tak ho pozve do svého pokoje. Doktor Sarrasin se tak od pana Sharpa dozvídá, že je příbuzný Jana Langévola, který po sobě zanechal titul baronet a jmění v hodnotě pět seti dvaceti milionů franků. Doktor Sarrasin se podělí o skvělé zprávy se svojí rodinou a další den jde na zasedání hygienického kongresu, kde chce říci, co s jměním plánuje udělat. Hned jak doktor vejde, cítí že se k němu jeho kolegové chovají mnohem uctivě, doktor je mile překvapen a připisuje změnu jejich chování svému nedávnému vynálezu. O to více je zklamán, když se dozví, že se všichni dozvěděli o jeho dědictví a váží si ho jen kvůli jeho majetku. Doktor si tak uvědomí, že už pravděpodobně nikdy nebude obdivován pro své zásluhy pro lidstvo, ale bude jen ten, co zdědil půl miliardy. Sarrasin se ale nenechá rozhodit a začne vysvětlovat, co by chtěl se svými penězi udělat. Doktor by chtěl vytvořit město, kde by mohla věda rozkvétat bez limitů. Všechny tento nápad nadchne a podporují ho, ale ve stejný moment se v Německu dozvídá Profesor Schultze, že je také vzdáleným dědicem a rozhodne se, že udělá vše, aby Sarrasinův sen zničil.